A már-már kőbe vésetté váló klasszikus Kaláka-dalok mellett egyre gyakrabban jelennek meg minőségi versfeldolgozások a könnyűzenében, elég csak a Misztrálra, vagy a Kaláka 40. születésnapjára készülő, költőink verseit újragondoló mai magyar könnyűzene krémjére gondolnunk. A Hoppál Mihály Band nemrég alakult formáció, szándékosan sokféle rétegből jövő zenészekkel: komolyzenei, jazz, pop, beatbox és népzenei alapokon lavíroz, közös nevezőre hangolva a különböző irányból jövő stílusokat, akár a barokkot a népdallal, a popot a jazzel, a világzenét a bluessal keverve. A Hoppál Mihály Band e versfeldolgozásokkal a jól kitaposott útról indulva új ösvényeket keresgél a versek zenei feldolgozásában.
Új albumuk, a Tilos csillagon nagyrészt versfeldolgozásokat tartalmaz nagy magyar klasszikusainktól, a zenészek játéke nyomán a vers nemcsak vers, a nemcsak dal marad, hanem a kettő együtt valami szerencsésen újat ad ki.
Eltér abban az eddigi vers-megzenésítésektől, hogy
a legtöbb esetben nem fülbemászó dallamot ad a szöveghez, hanem inkább recitatív monotonitást, mely változik ugyan, s összességében dallá válik, átadva a vers hangulatát, a verssorokat azonban nem töri meg dallammal - inkább kihangsúlyozza.
Ez a fajta monotonitás azonban nem zavaró, mert gazdag hangszerkíséret ellensúlyozza, kellő mennyiségű szünetekkel a sorok között, hogy a verssor akár önmagában is hasson, és az alaphangulatot megadó dallamvonal mellett is kihallatszódjék.
A hangszerek és a stílusok akár egy számon belül is merészen változnak, barokk zenéből különös dallamú népdal ismert szövege lesz, a keleti dallamvonalú magyar dallamból, a Napot is szeretemből pedig jól elkapott, újszerű hangulatú régi Petőfi-vers.
Csak semmi hirtelenség, semmi elmaszatolás, minden dal egyértelműen és finoman zár le, keretesen visszatérve a kezdő hangulathoz vagy dallamhoz.
A két énekesnő, más-más karakterű, de markáns, tiszta hanggal hol egyedül, hol felváltva, hol összefonódva viszik a dalok fő sodrát. Az egyetlen hely talán, ahol férfihangra volna szükség a női duett helyett, az albumot záró, sokszor feldolgozott klasszikus moldvai népdal, az Indulj el egy úton (mely bluesosan szabad mivoltával erősen emlékeztet a Misztrál feldolgozására).
A dalok - mert a versek dallá váltak a hét zenész keze nyomán - minden esetben egyetlen érzést közvetítenek, mely többnyire nem azonos a korábban ismert feldolgozások érzelmeivel. A Hoppál Mihály Band dalai súlyosak, a Bóbita nem gyermekjáték, hanem drámai szerelmi történet, a Tiszta szívvel pedig, mielőtt ismerősségével és a fiatalság lendületével megnyugtatná, kellően fel is zaklatja a hallgatót.
A Bánat, bánat című szám külön zavarba ejtheti a vájt fülűeket, hiszen klasszikus barokk fuvolajátékkal indul, majd a népdal szövege - Telemann barokk zeneszerző ihletésére - különleges dallammal (és helyenként egy kis bluesssal) párosul, melyet a zenetanárok talán bele tudnának szorítani osztályozó kategóriáikba - de minek. Elemzés nélkül talán még hatásosabb. Olyan, mint egy virágoskert, melyben minden lépésnél más-más virág lepi meg a szemlélőt.
A kezdő darabban, József Attila A hetedik c. versében sajátos hangsúlyt kap a refrén, a szöveg jellegéből adódóan a felsorolás-sorok szinte a háttérben maradnak, a mondanivaló és a lendület viszont az ének intenzitásával együtt nő.
Pilinszky Négysorosában gyakorlatilag külön válik a dallam a szövegtől, inkább hangulati aláfestésként és keretként ad plusz jelentést a jazz-kíséret.
A leginkább kakukktojás a Vágyakozó című dal, Éles Gina szövegével és énekével, mely stílusában is, népi ihletésű modernségében is elüt egy kevéssé a többi számtól, nyugtalanító dallamvonalával talán ellensúlyozandó a ki-kisimult világú verseket.
A címadó dal, a Tilos csillagon ma is időszerű vágyakat, belső igényt fejez ki Pilinszky szövegével, és a lét keménységét, a fohászkodást, a reményt egyaránt átadó zenéjével. Ez az egyetlen szám, melyben férfihang hallatszik, s a középső versszak refrénként középpontba helyezve súlyozza a szöveg erejét:
Ne félj te sem, fe fuss előlem,
inkább csittítsd a szenvedést,
csukott szemmel szoríts magadhoz,
szoríts merészen, mint a kést.
A Hoppál Mihály Band e versfeldolgozásokkal a jól kitaposott útról indulva új ösvényeket keresgél a versek zenei feldolgozásában. Teszi ezt változatos és kreatív módokon, a zene egyetemes nyelvét használva az idő rostálta versek időtlenségének a mai ember füléhez és szívéhez való eljuttatásához. Halljunk még felőlük és tőlük, versekben nincs hiány!
A Hoppál Mihály Band tagjai:
Borzsák Kamilla: fuvola
Nedeczky Júlia: klarinét
Bartók Máté: szaxofon
Futó Ádám: beatbox, ének, rap
Hoppál Mihály: basszusgitár
Éles Gina: ének, zongora
Buzás Gabriella: ének, gitár
Képek forrása: a Hoppál Mihály Band Facebook-oldala
ZENE a DRÓTon
"Mind emberek vagyunk, és végső soron mindannyian ugyanazokat a dolgokat szeretnénk elérni." - mondja Tair, a fiatal énekesnő - "A zene politikamentes, tiszta, közös terület, és ez a legszebb az egészben." Három fiatal jemeni lány Izraelben a slágerlisták élére tört, arab nyelvű, jemeni dialektusú és dallamú, a háttérben dübörgő darbukával kisért dalukkal. Hogy ez miért olyan nagy dolog? - Azta, itt az A-WA!
Egy középkori vásár és Woodstock keveredik össze a 21. századi Veszprém utcáin. Az ember pedig csak köröz a belvárosban; s ahol fél órája megfordult, ott már nem rezesek, hanem gitáros kamaszok vannak, emitt már nem a dobosok szórakoztatják a lelkes hallgatóságot, hanem pár srác gyűjt vonatjegyre avagy bálnára. Stenszky Cecília tudósítása a veszprémi Utcazene Fesztiválról. - Utca, zene, hallgatóság
70 éve halt meg Bartók Béla. Ez az írás nem arról szól, hogy járt-e Bartók Béla Bali szigetén, hanem... - Bartók Béla Bali szigetén
A cím nem vicc, nem egy élőzenei hangzásvilágot produkáló kütyüt próbálunk bemutatni, hanem egy magyar zenekart, akik valóban élő koncertet adnak akár a nappalinkban. Nagyszínpad vagy nagyszoba, nem mindegy, hogy melyik koncert ad többet - közönségnek, zenésznek - egyáltalán nem olyan egyértelmű, mint elsőre gondolnánk. - Élő koncert a szobádban? Igen! - Interjú a Mōrk zenekarral
Ne csak a rossz híreket oszd! Legyen valami jó is már végre! Az élet szeretetéről, a zene spirituális kapcsolatáról, a gyermeki lélek nyitottságáról beszélgettünk az év legforróbb napján két - kiváló és méltán híres - fiatal zenésszel: az énekes Szeder-Szabó Krisztinával és a hegedűs Bakai Mártonnal . Videóinterjú a DRÓTon. - ZENE AZ UNIVERZUM - Interjú Szeder-Szabó Krisztinával és Bakai Mártonnal - VIDEÓ
Nincs szakálla, nem a média kreálta, hanem valódi tehetség, őszinte és igaz Szeder-Szabó Krisztina énekesnő, akinek most jelenik meg első nagylemeze. ZENE A DRÓTON! Az énekesnővel Ilyés Lénárd színész és Weiner Sennyey Tibor beszélgetett. A beszélgetésbe beillesztettünk itt meghallgatható exkluzív dalokat az új lemezről. - Meztelen sanzonénekesnő
A DRÓTon most megnézhetitek SZEDER Reggeli dalának vadonatúj klippjét, és elolvashatjátok vele készített nagysikerű interjúnkat is. - A hétalvó sanzonénekesnő szenzációs ébredése - VIDEÓ
5 koncertje volt Japánban májusban és legalább 3 lesz hamarosan Magyarországon. Jónás Vera Japánban járt és most te is elkísérheted a DRÓTon keresztül. Ha te is büszke vagy velünk együtt a magyar énekesnő sikerére, akkor add tovább! - Magyar siker Japánban - Jónás Vera a Kiotó-expresszen - VIDEÓ
Jónás Vera a budapesti jazz élet kiemelkedő tehetségű énekesnője. Nyári koncertjeiről, az angol nyelvről, tanulmányairól, a minőségről és mennyiségről beszélt nekünk a Városligetben. - Beszélgetés és bringázás Jónás Verával - VIDEÓ