Ez csak az előjáték. Azt tervezi, hogy a koldulást betiltja. Indok: a királyság minden dolgozó polgárának bőséges megélhetést nyújt, s így a koldulás fölösleges és erkölcstelen. Ezt ő mondja. Ő, a kis harács és a nagy harács után. Amikor az ország népének többsége egyik napról a másikra él. De ha valaki, szól az új törvény, önhibáján kívül nincstelenné válik, az a szegényközpontból igényelhet segélyt természetben, és kivételes esetben pénzben. Majd adnak a szegényeknek moslékot, amiből a huncutok a krumplit és a húst kilopták. Az egész arra való, hogy szegényváltság címen újabb adót vethessen ki.
- Részlet Hamvas Béla Nem mind arany, ami réz című vígjátékából. A darabból további részletet olvashattok az október 16-án megjelenő Csillagszállóban és október 18-án megtekinthetitek a Patyolatban Formanek Csaba rendezésében.
Hamvas Béla
Nem mind arany, ami réz
vígjáték
(Részlet)
(...)
KANCELLÁR és TÁBORNOK (balról jönnek)
DECIUS (a fák közé jobbra gyorsan visszahúzódik)
KANCELLÁR
Ilyen kényes helyzetben nem akarom felbőszíteni, de ha a kézfogó lezajlik, lemondásomat benyújtom.
TÁBORNOK
Remélem simán zajlik le, amit nem nagyon hiszek. Félórája sincs, hogy a határról hírt kaptam. Decius apja nagy sereggel megindult ellenünk. Mi pedig teljesen készületlenül állunk.
KANCELLÁR
Nem a te dolgod, Medárdé.
TÁBORNOK
Akárkire tartozik, egy katonának a vesztett háború nem dicsőség.
KANCELLÁR
Ma már mindenért Medárd a felelős. Uralmát azzal a törvénnyel kezdte, amit a nép azóta a nagy harácsnak nevez. A jó földet a parasztságtól elvette és a nemesek között osztotta el azzal, hogy a parasztnak van ideje a szikes földdel kínlódni, és azonkívül is az a foglalkozása, hogy a földet túrja.
TÁBORNOK
De a nemességet se nyerte meg.
KANCELLÁR
Nem. Mert a nagy harácsot követte a kis harács. A földet olyan adóval sújtotta, hogy a birtokosok nyögtek bele. Aki nem fizetett, annak elvették állatait, ha akkor se, elvették kastélyát és kúriáját. A parasztok alól kihúzták az ágyat és a párnát. De a kereskedők se jártak jobban. A megyéket vámterületekké osztotta, és ha valamit az egyik megyéből a másikba vittek, vámot kellett fizetni. Fellépett a drágaság.
TÁBORNOK
És hová tette a rengeteg pénzt? Mindenki azt kérdezi.
KANCELLÁR
Eldugta. Még ez se lett volna baj. Apám mint kancellár őszült meg, és bölcs ember volt. Azt mondta nekem: ha a paraszt jajgat, maradj nyugodtan, ha a nemes jajgat, maradj helyeden, ha a kereskedő jajgat, ne törődj vele. De ha megjelennek a huncutok, azonnal köszönj le és vonulj vissza.
TÁBORNOK
Nem értem.
KANCELLÁR
A huncutnak nincs meggyőződése, a huncut nem tudja, mi a hűség, mi az igazság, mi a szégyen, ha a tatárok jönnek, őket szolgálja, ha a törökök, őket, buzgó szorgalommal, és azt suttogja, én mindig tatár voltam, csak nem lehetett róla beszélni. Oda gyűlik, ahol a kiváltságok vannak és a zsíros állások, és furakodik és hízeleg és bókol, ma görnyed előtted, holnap hátulról leszúr, nagy szája van, mindig azt hirdeti, amit ma mondanak, terpeszkedik és ripők, és nincs aljasság, amire a borravalóért ne lenne képes, még titokban sopánkodik is, hogy az élet milyen nehéz, és minden betevő falatért hazudni kell, de semmit nem tudsz meg, amit ő már ne tudott volna, mert remek szimata van, mindig ott sündörög, ahol valaki emelkedik.
TÁBORNOK
Ismerem. Tele van velük a hivatal és az egész hadsereg, a kormányzat és a rendőrség és minden iskola és az egyetem és az udvar.
KANCELLÁR
Apámnak igaza van. Amíg baj van, addig az ember helyén maradhat. Jó király nincs. Jó kormányzat nincs. Mindig baj van, szegénység és viszály. De ha a huncutok megjelennek, akkor az ember vegye a kabátját és menjen. Már régen meg kellett volna tennem.
TÁBORNOK
Bölcs öreg lehetett.
KANCELLÁR
A királyokat nem az buktatja meg, hogy ostobák, vagy elszámítják magukat, nagyravágyók, fösvények, vagy tékozolnak. Minden kormányzatot a huncutok rágnak meg.
TÁBORNOK
Nincs ellenük védelem?
KANCELLÁR
Egyedül egyetlen, ha a király nem ereszti őket magához. De ezt csak a nagy és tiszta király teszi. Medárdtól ilyet várni nem lehet.
TÁBORNOK
Felbőszítő volt, amit ma csinált a templom előtt, mikor a nép közé hamis pénzt szórt.
KANCELLÁR
Ez csak az előjáték. Azt tervezi, hogy a koldulást betiltja. Indok: a királyság minden dolgozó polgárának bőséges megélhetést nyújt, s így a koldulás fölösleges és erkölcstelen. Ezt ő mondja. Ő, a kis harács és a nagy harács után. Amikor az ország népének többsége egyik napról a másikra él. De ha valaki, szól az új törvény, önhibáján kívül nincstelenné válik, az a szegényközpontból igényelhet segélyt természetben, és kivételes esetben pénzben. Majd adnak a szegényeknek moslékot, amiből a huncutok a krumplit és a húst kilopták. Az egész arra való, hogy szegényváltság címen újabb adót vethessen ki.
TÁBORNOK
Remek újítás.
KANCELLÁR
Tévedsz. Ősrégi dolog. Szodomában és Gomorában már így csinálták. Olvastam, hogy egy leányt Szodomában, mert a koldusnak kenyeret mert adni, mézzel bekenték és kikötötték, hogy a legyek agyonmarják. Ott is volt szegényközpont. Megcsinálták, nehogy a gazdagnak a szegény szemébe kelljen nézni.
(Jobb felé indulnak)
(...)
KÖZVETLENÜL KAPCSOLÓDÓK
| SZÍNHÁZ+HAMVAS |
Nem mind arany, ami réz | Bemutató Budapesten!
Szembesíthető-e önmagával a zsarnok? Győzhet-e a szerelem a politikai érdekek fölött? Ki foglalja el végül a trónt? És persze: jut-e majd aranypénz a koldusoknak? A lendvai LESZSZ Társulat Hamvas Béla egyetlen, ezidáig bemutatatlan drámai művét alkalmazta színpadra. Rendezte Formanek Csaba. Részletek a budapesti bemutatórólDRÓTon.
| SZÍNHÁZ + HAMVAS + CSILLAGSZÁLLÓ |
| Beszélgetés Formanek Csabával
2018. szeptember 21-én, azaz ma mutatták be Lendván Hamvas Béla egyetlen színpadi művét. Formanek Csaba színész-rendezővel a Hamvas Béla-komédia első színházi adaptációja kapcsán, főképpen pedig az eddigi életútja megismeréséért és megismertetéséért készítettünk interjút. Részlet a legújabb Csillagszállóból, ajánló és lapszám teljes tartalma a DRÓTon
| LAPSZÁM BEMUTATÓ|
A Csillagszálló „Öregség” tematikájú számának bemutatója
Irodalom, zene, spontán találkozások. Közreműködik Adamik Zsolt (novella), Dévai Lili (vers), Gáspár-Singer Anna (novella), Purosz Leonidasz (vers), Formanek Csaba-Weiner Sennyey Tibor (beszélgetés).
HAMVAS BÉLÁról a DRÓT
Hamvas Bélát, mint jelentős írót és kiemelkedő gondolkodót több ízben is előszeretettel sodorták olyan kontextusba, amelyből azt a messzemenő következtetést lehetne levonni, hogy Hamvas antiszemita, fasiszta, vagy netán éppen kommunista lett volna, esetleg, hogy egyetértett volna a háborúval.
Hamvas Béla és a humor kapcsán tartott előadást Weiner Sennyey Tibor a 10. Bor, Mámor, Bénye fesztiválon, Erdőbényén. Az előadást most meghallgathatjátok a DRÓTon.
Hamvas Béla álarca és koszorúja,
avagy barátsága és kudarca Kerényi Károllyal
Mi volt az, amit leírt az Álarc és koszorúban és felolvasott akkori legjobb barátjának Dalmáciában, Korčula-szigetén 1934 nyarán? Mi volt az, amitől annyira tartott Kemény Katalin, hogy utoljára szerette volna, hogy megjelenjen, s amit Dúl Antal úgy jellemez, hogy „nagyon vitatható, kétes írás”. És végül is mi lett mindebből?
A teljesség fele, avagy Weöres és Hamvas barátsága
Weöres Sándor és Hamvas Béla a XX. századi magyar irodalom talán legfontosabb és éppen ezért: legproblematikusabb figurái. Problematikusak, mert nem biztos, hogy értik és ismerik alkotásaikat, szemléletüket, szellemüket. Életük és műveik szervesen hozzátartoznak nem csak ahhoz, hogy valaha is fogalmat alkothassunk a modernségről, az irodalomról, hanem hogy egyáltalán, helyes elképzelést alakíthassunk ki arról, mit jelent szabad gondolkodónak, vagy akár magyarnak és embernek lenni. Weiner Sennyey Tibor esszéje, amelyben megismerhetünk egy eddig ismeretlen Weöres Sándor levelet, amelyet Hamvasnak írt.
Hamvas Béla arra jutott, hogy a buddhi, vagy Buddha-tudat nem más, mint az ember őseredeti alapállása, éber léte, amit mindenki felébreszthet magában, mert mindenki ugyanazokkal őseredeti alapokkal rendelkezik. Azt mondta, hogy ugyanerről az éberségről szólnak végső soron a védák, a szúfi, az orfika és erre a felébredettségre hív a kereszténység is Jézussal és a szeretettel.
avagy senki sem ismerheti igazán a Bélát
Titkosrendőr volt Hamvas Béla?
Az igazság pedig az volt, hogy Hamvas Béla rájött nyomozása során: a bűnjelek saját magához vezetnek. Tényfeltárás, dokumentumok, részletek és információk egy elveszett hangfelvételről a DRÓTon!
Thiel Katalin eperjesi előadása + VIDEÓ
Hamvas Béla válsághoz fűződő viszonya, markáns politikaellenessége egyrészt az átélt krízis-élményekből, a személyi szabadságot semmibe vevő korabeli intézkedésekből, a diktatúra hatalmi túlkapásaiból vezethető le, másrészt a mindezek nyomán kialakuló bölcseleti alapállásából, az életről és a létezésről vallott nézeteiből.
Hamvas Béla szerint a regényforma a legmegfelelőbb az időszemlélet és a morálfelfogás közötti összefüggések bemutatására. Ez az oka, hogy megírta fő művét, a Karnevált, amelybe belesűrítette minden filozofikus gondolatát, s amelynek eredetileg az „Egyetlen pillanat” címet szerette volna adni.
Hamvas Béla 120 éve született. Ez alkalommal Hamvas-hetet tartunk a DRÓTon és új és korábbi Hamvassal kapcsolatos írásainkat tesszük közzé lapunkon. Elsőként Thiel Katalin esszéjét olvashatjátok, amely az idő problematikáját járja körbe Hamvas Béla Karnevál című regényében.
Hamvas kontra Lukács, avagy mi a művészet?
Ez a történet tehát máig hat és tart. A lényeg a szemlélet-különbség, amely Hamvas és Lukács személye és filozófiája között feszül(t). - Lukács György szobrát elbontják a budapesti Szent István parkból. A Fővárosi Közgyűlés döntése nagy vitát váltott ki, ennek a vitának apropójából közöljük újra Weiner Sennyey Tibor alábbi esszéjét, amely a szerző 2015-ben megjelent kötetében Az elveszett királyságban publikált elsőként.
Bevezetés Hamvas Béla világába
Nem, ez nem kurzuscím valamelyik egyetemen és nem is tankönyv. Csak egy cikk címe, ami a Hamvasról készült filmről és könyvről szól, és amit érdemes elolvasni és megnézni. MOST!
Hamvas egész életműve a létrontás ellen lép fel... - mondta Thiel Katalin
...épp az emberszeretet jegyében. Megtanít bennünket az evangéliumi emberszeretet nehéz kötelességére. Írásaiban újra és újra kitér a létrontás legkülönfélébb formái ellen, épp ez alapozza meg a hamvasi emberszeretet tartalmát. - mondta Thiel Katalin, akinek a DRÓTon most elolvashatjátok a 2016. november 12-én, a Hamvas Béla emléknapon, Hamvas Béla és Kemény Katalin sírjánál elmondott teljes beszédét.
Hamvas, amikor azt mondja, hogy nem lehet semmit sem hárítani, az annyit jelent, hogy nem lehet semmit sem hárítani. Amikor azt mondja, hogy lealjasodás volt, akkor az azt jelenteni, hogy lealjasodás volt. Ilyen egyszerű ez. És amikor arra utal, hogy a magyarok még egy győztes forradalmat is képesek lettek volna elrontani, akkor az azt jelenti, amit mond, gondoljunk csak arra, hogy miben élünk most, 2016-ban? És erről nem tehet senki más, csak mi. - Weiner Sennyey Tibor Hamvas és 1956 című beszéde elhangzott a Hamvas Béla emléknapon, 2016. november 12-én, a szentendrei Városháza dísztermében, és most a DRÓTon teljes egészében olvashatjátok és nézhetitek meg videónkon. -
Tudtam a házról. Hallottam róla ezt-azt, innen-onnan. Ez az a ház, ahol a Karnevált és a Gyümölcsórát írta, ahol kertészkedett, ahol a legszebb jegyzeteit készítette.
Minden irodalmi tett politikai tett, de nagyon kevés politikai tett irodalmi. Talán ez volt az a gondolat, ami visszatartott attól, hogy mindazt, ami most következik leírjam.
...két nagyon érdekes részletre is felfigyelhetünk. Az egyik Hamvas Béla viszonya a nevetéshez, végső soron a humorhoz. A másik Hamvas Béla elképzelése a nőkről, és a nők lehetőségeiről és korlátairól. - Milyen volt Hamvas Béla viszonya a nőkhöz? Mi a helyzet az indiszkrécióval az irodalom és történet írásban, és hogyan jön képbe már megint az a fránya filológia? És végül: miért nehéz minderről nem szatírát írni?
HAMVAS kapcsán a DRÓTon
Weöres Sándor ominózus pécsi szobra után, most Hamvas Bélát is elérte az újmagyar giccskultusz, annak ellenére, hogy a leghatározottabban ő maga tiltakozott saját írásaiban az ilyesmi ellen. Hamvas Béla Miska-kancsóvá lett.
„Ki tudja, nem arról szól-e itt minden, hogy épp a legjobbaknak kell eltűnni nyomtalanul." - 118 éve született Hamvas Béla (1897. március 23 – 1968. november 7.) író, filozófus, esztéta. A DRÓTon írtunk Hamvas és Lukács vitájáról, Weöres Sándor és Hamvas Béla barátságáról és levelezéséről és arról is, hogyan változott Hamvas köcsöggé, de most - Hamvas születésnapja alkalmából - Danyi Zoltán jegyzetét közöljük Hamvas Béla különleges tollhegyeiről a DRÓTon.
Az irodalom nem háború, hanem művészet - válasz a Magyar Hüperiónban megjelent levélre
Lehet mégis többről van itt szó, mint Hamvas Béla életművének értelmezéséről. Azt a kérdést tettem fel magamnak, hogy itt vajon nem a XXI. századi magyar szellemiségről van szó? Nem arról van-e szó, hogy elkövetjük-e hamarosan ugyanazokat a hibákat, melyeket kevesebb derűvel megáldott elődeink? Nem arról van-e szó, hogy még súlyosabb jövő előtt állunk, mint gondoltuk?
Tillmann J. A.: Hamvas és a lápvilág
Hamvas még nem Evola, mint ahogy a lápvilág sem az ő sara.
Hamvas Jobbikos énje, avagy a nettó történelemhamisítás
Úgy látszik, hogy az elhülyülés könnyed és bájos pillanata volt midőn Hamvasról köcsögöt formáztak, ahhoz képest, ami most következik. Mi jön most? Hamvas Béla életművének politikai okokból való teljes lenyúlása és félreértése. Jobbról is, balról is. Így is, úgy is.
- Irodalom