Az angyalok a forró lávából és jéghideg esőből keletkeznek, ezt Anne Carson tudja. Lábukon cipő, masnira kötve. Ezt már Kadirić.- László Liza írása Emil Kadirić rajzairól.
Ezek a hercegek
a világ sötét pontjai
Emil Kadirić rajzaihoz
A tér egy, a megkopott tárgyak felületére emlékeztető zavaros, fehér doboz belseje. A két szélső sarok üres, csak középen áll egy lépcső, ami sehová sem vezet. Talán vissza a fehér doboz belsejébe. Ha kicsit elfordítom a fejem, már állványnak látszik, színpademelvénynek, ahonnan még a távolról figyelők számára is tisztán kivehető a test. A lépcső előtt egy kislány áll, szája helyén fekete gomolygás. Vagy inkább ez a fekete gomolygás a szája. Kinéz a képből: szemének fehérje a doboz zavaros, málló színével azonos, feje fölött pedig egy apró, vörös csillag, amit a semmi tart a helyén, betonbiztosan.
Emil Kadirić grafikáinak van egy csoportja, ami ebbe a fehér dobozba tartozik. Gyerekek és öregek, nők, férfiak, torzók. Mindegyikük a hófehér test egyenlete, amiben a vörös csillag állandó és a testek azok, amik változnak a doboz akaratától függően. Stilizált arcok, a hús aránytalansága, fekete határok a doboz belsejében. Mintha Francis Bacon alakjainak vágya, hogy az ember megszabaduljon saját magától, kipréselje magát egy vénán keresztül, vagy megszökjön a szemgödör nyílásain át, lenne jelen itt is, a kislány szájában, vagy a csonkolt kisfiúkban.
A doboz a tágulás és zsugorodás, közeledés és távolodás pontosan felosztott terepe. Van a kopott, csonka testek között egy, amit először messziről, majd nagyon közelről, a pórusok zavarba ejtő közelségében látni. Ez – a doboz logikája követeli így – egy angyal: kisfiú, pikkelyszárnyas növény. Oldalra tekint, karjai vastag ecsetvonások, a feje meg nyugtalan kopáshalmaz, molekuláról molekulára oldódó élet.
Hétszer tér vissza, pontosabban ott van még nyolcadjára is, vagy éppen ez a nulladik, a visszatérés lehetőségének centruma. Ennyiszer a próbálkozás, hogy pillantása visszaforrassza a felsebesedett anyagot. Mint ahogy a házak fala felhólyagzik a túláradó víztől, úgy hólyagzik fel a vászon is. Az angyalok a forró lávából és jéghideg esőből keletkeznek, ezt Anne Carson tudja. Lábukon cipő, masnira kötve. Ezt már Kadirić.
KÉPZŐMŰVÉSZET a DRÓTon
A Szent László kórház 15 ágyas Hospice osztályát festményekkel díszítik a Napút Művészeti Akadémia tagjai. Több, mint 50 olajfestmény, számtalan munkaóra és a művészet igazi erejének megjelenése ott, ahol arra a legnagyobb szükség lehet. Ez a Napút Műhely példaértékű célkitűzése január óta. Demencze Ilona utánajárt annak, hogy hol tart az ügy, hogyan lehet őket ebben a nemes kezdeményezésben támogatni és rövid interjút készített az egyik alkotóval, Kulcsár Edina festőművésszel. Részletek a DRÓTon.
Rabóczky Judit kiállításának megnyitója
Politikusak ezek a művek, a szó eredeti értelmében, hisz a közösség ügyeiről beszélnek. Hogyha ezek nem közös kérdések, ha saját legbelső életünk, kínjaink, indulataink, révületeink, elhallgatásaink bántásaink és bántódásaink, sértéseink és sérüléseink nem azok, akkor mi a közös? Mi a közös többszörös?
Mindazonáltal amit látni fognak, az nem a pináról szól...
It's pronounced djoo-ree'-tza.
Gyuricza Gergely képzőművész
2009-ben kezdett el festeni anyja halála után. Autodidakta módon, YouTube-os videókból ismerte meg a festészet alapjait, és már akkortól csak a pop-art irányzatban alkotott. - Szabó Eszter írása Gyuricza Gergelyről és képeiről a DRÓTon.
ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 1.
2016 július 29-én nyílt meg és már látogatható az első DRÓT-kiállítás Szentendrén, a festők városában. A kis kiállítások terveink szerint egymást fogják követni a Szerb utca 2 alatti Red Lion étterem előterében. A kiállítást lapunk főszerkesztője, Weiner Sennyey Tibor az alábbi esszével nyitotta meg. -
ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 2.
Bali-azúr és tengerifű zöld - Szarka Fedor Guido szentendrei kiállításának megnyitója
Festők és költők a legritkább esetben magyarázzák saját műveiket, pedig azért néha nem ártana pár szót szólni. Különösen, ha a versekről első pillantásra úgy tűnhet, mintha kiszakadtak volna közegükből, s valami ismeretlen világba kerültek. Pedig nem. Mit keres Szarka Fedor Guido festményei között Weiner Sennyey Tibor négy verse? Valójában csak hazatalálnak. Ott vannak most, ahová igazán tartoznak. Onnan közelítek az ő képei felé, ahonnan a legbiztosabban kapcsolódok: a verseim felől. -
ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 3.
A változás állandósága - Karsai Zsófia kerámia „képeiről”
A művészek, mondják, kész alkotásokat hívnak meg, olyanok, mint a kisrádió, befogják az adást és közvetítik. Néha recsegve, néha sisteregve, de valami jelet kapnak, s a művésznek semmi mást sem kell tennie, csak ezt a jelet a lehető legtisztábban tovább adnia. A befogadó pedig az, aki felé a jel irányul, aki nélkül mit sem ér az egész, akihez el kell jutnia az üzenetnek. Az üzenet néha nem több, mint, hogy állj meg. Semmi több. Állj meg. Csak ennyi. -
ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 4.
A láthatatlan színek festője - Papageorgiu Andrea képeiről
Papageorgiu Andrea nem képeket fest, hanem a fényben úszó színeket festi. A fényben a színt, ami rejtőzik, titkolózik, elbújik előlünk. Fény- és színfestő nő ő.... - A megszokás szépsége címmel nyílt kiállítása Papageorgiu Andreának a Lívia-villában Budapesten. A DRÓTon most elolvashatjátok Weiner Sennyey Tibor megnyitóbeszédét. -
Üveg által világosan + Szilágyi Csilla kiállítása a Croatica galériában + VIDEÓ
Milyen Szókratész bürökpohara? Mi az a vitrográfia? Belefér-e egy üvegtálba az egész univerzum? Milyen Amerikában horvát és magyar kettős identitással alkotni? Szilágyi Csilla vezetett körbe minket a budapesti Croatica központban rendezett kiállításán. Ha van tíz perced és csodálatos tárgyakat akarsz látni, akkor ezt a videót nézd meg! -
Van tíz perced fiatal, kortárs, magyar képzőművészek munkáira? Akkor ezt a videót látnod kell!
Szánj tíz percet a művészetre és gyere velünk - legalább virtuálisan - a fiatal, kortárs képzőművészek kiállítására, ahol az egyik alkotó Juhász Gergő vezet körbe, bemutatva társai és saját művészetét. Most bepillanthatsz a Magyar Képzőművészeti Egyetem 2016-ban diplomázó, képgrafika szakos hallgatóinak budapesti kiállításba. -
Anyának lenni művészet - Kiss Márta interjú
„A mai világban nincs megadva az anyaság kellő tisztelete” - mondta Kiss Márta festőművész, akinek március 26-án nyílik legközelebb kiállítása. De beszélt nekünk angyalokról és emberekről, festészetről és gyermekvállalásról, a kisgyermekes anyák helyzetéről és a vega konyháról. -
A felcsúti pottyantós - Baranyai Levente képei elé
A csúti pottyantóst látjátok? Az nem az, hanem egy diktátor végbele, melybe mindenkit, aki elfogadja és hajbókol hozzá, sőt azokat is, akik kussolnak - egyébként különösen azokat: belepasszíroz. Végbélkúpok lesztek hamarosan mind, vagy, ami annál is rosszabb, biodíszlet ott, ahol egy nemzet tűnik el. - Baranyai Levente kiállítását ezzel az írással nyitotta meg a Hadik Kávéházban Weiner Sennyey Tibor. -
„…ez egy ilyen kollektív kölyök-tudatalatti…” - Freund Éva esszéje Rabóczky Judit új szobrairól. -
A tavasz festészete - KULTÚRPART 2015.
Megvolt ez a cseresznyevirágzás valamelyik távoli tavaszon, és szemlélted már hanyatt dőlve a lombokat így. Megvolt, de lefotózni nem lehet az ilyesmit, az nem idéz illatokat így sosem. Kontra Ágnes képeiről. -
Rabóczky Judit, a Királynő - Völgyi Tóth Zsuzsa írása
Nézzék, közelről csodálják a Királynőt. Nincs koronája, ellenben van öntudata. Tehetsége, remek művészete, finom érzéke. Ő Rabóczky Judit, a Királynő, akinek nem kell a Király. - Völgyi Tóth Zsuzsa nyitotta meg a Fészekben Rabóczky Judit kiállítását azzal az írással, amit itt és most a DRÓTon olvashattok. -
Művészettel a környezetvédelemért – Bubla Éva és Lilli Tölp kiállítása Indiában
Az elmúlt hónapban tizenegy művész vett részt a nyugat-indiai Pune városában közös alkotói programon, köztük egy magyar is: Bubla Éva, aki észt alkotótársával, Lilli Tölppel a város természeti, ökológiai vonatkozásait vizsgálta és dolgozta fel alkotásaiban. A DRÓTon most leírást és néhány képet láthattok az indiai kiállításukról. -
Üvegköltemények szerzője + VIDEÓ
Nem csak kutyákról, nem csak irodalomról, nem csak üvegékszerekről beszélgettünk Czapáry Veronika író, költő, üvegművésszel és Sárfi Gabriella főkoordinátorral a Dumtsa Korzó Fesztiválon, Szentendrén. -
Tornyokat építetek magyarok! - Szarka Fedor Guido képei a MÜSZIben + VIDEÓ
Szarka Fedor Guido T O R O N Y című kiállításán jártunk a Művelődési Szinten. Interjút láthatnak az alkotóval és részleteket a megnyitóból. -
Videó és részletek a DRÓTon. - Mi az az āratī? - Látogatás Szarka Fedor Guido műtermében + VIDEÓ
Szarka Fedor Guido kiállítása április elsején nyílik a győri Esterházy-palotában. Műtermében látogattuk meg a művészt, ahol nem csak a most nyíló kiállításról, és az új képekről, hanem a rombolás és építés misztériumáról is beszélgettünk.
Ez az āratī! - Rácz Géza beszéde Szarka Fedor Guido kiállításának megnyitóján + VIDEÓ
Most vasárnap Győrben Szarka Fedor Guido kiállítását nem csupán megnézhetjük, de közelről is megismerkedhetünk a művész alkotómódszereivel, sőt ki is próbálhatjuk azokat. Az Āratī kiállítás megnyitóján is ott voltunk, meglátogattuk a műtermében Guidót, most pedig Zemlényi-Kovács Barnabás rövid elemzését közöljük a tárlatról, melyet május elsejéig lehet megtekinteni Győrben. Írás, részletek és művészet: a DRÓTon. Ha tetszett: add tovább! -
Mi a titka szimmetriának? - Szarka Fedor Guido SYMMETRICON c. kiállításának megnyitója.
Ezek a felismerések, ezek a kis szimmetriák vezethetnek a nagy szimmetriákhoz, akár a fraktálokig, sőt, a teremtésben levő szervező erő, a végtelen rend, az Örök Egy megértésig. Vagyis, amikor Szarka Fedor Guido symettriconokat alkot és állít elénk különböző technikákkal, akkor istenbizonyítékokat mutat fel. Nem mást tesz a képzőművészet eszközeivel, mint amiről Aquniói Szent Tamás beszél a quinque viae, vagyis az istenbizonyítás öt útja során, vagy amit mi tehetünk, amikor megforgatunk egy tobozt az orrunk előtt. Az organikus, élő formák, mint az arcok és a fák tükrözése egyszerre tudás és vallás, egyszerre szépség és bölcsesség, egyszerre asztrológia és ayurvéda, egyszerre Nakula és Sahadéva. -
DRÓTkonyha
Hogyan főzzünk spagettit? - Főzés Mészáros Szabolcs festőművésszel - DRÓTkonyha1.
Egyedülálló főzőműsort közvetít mától néha a DRÓT! Itt van végre a DRÓTkonyha! :) Milyen művészien főzni művészekkel? Milyen egy igazi spagetti, amit Mészáros Szabolcs festőművész készít nekünk szombathelyi műtermében? Miért fontos a víz és a táj? Miért jó ázó kocsikat festeni? Miért kell és hogyan lehet a paradicsom héját szakszerűen eltávolítani? A DRÓTkonyha első filmjéből kiderül. Ha tetszett: add tovább! :) -
Fogyasztható művészet - ehető képek és iható szavak - DRÓTkonyha2
Gyakran ér minket a kritika, hogy teljesen elszállt dolgokat is közlünk. Ezt visszautasítjuk, és nagy örömmel ajánljuk figyelmetekbe a DRÓTkonyha második részét, amelyben megtekinthetitek Nagy Zsófia festőművész ehető képeit és meghallgathatjátok Dobai Bálint költő iható haikuit. Zabálni fogjátok! Vagy nem. Mindenesetre megköszönjük, ha megosztjátok :) -
- Művészet