Mr.Sale

 

 

 

Címlapos Friss

Djoo-ree-tza!

2009-ben kezdett el festeni anyja halála után. Autodidakta módon, YouTube-os videókból ismerte meg a festészet alapjait, és már akkortól csak a pop-art irányzatban alkotott. - Szabó Eszter írása Gyuricza Gergelyről és képeiről a DRÓTon.

It's pronounced djoo-ree'-tza.

Gyuricza Gergely képzőművész

Gyuricza Gergely, a majdnem harminc éves képzőművész, tanár, blogger művészetpszichológiával, reklámpszichológiával foglalkozik, és

2009-ben kezdett el festeni anyja halála után. Autodidakta módon, YouTube-os videókból ismerte meg a festészet alapjait, és már akkortól csak a pop-art irányzatban alkotott.

A pszichológiában szerzett tudását festészete ideológiájában is felhasználja: számára a művészet nem az individuum kiteljesedése, hanem közösségi élmény, amelyben együtt éljük meg a művészetet. Ismerőst és felfoghatót mutat be kicsit átdolgozva, hogy mindenkihez szólhasson. Nincs olyan képe, ami ne lenne érthető bárkinek, ezért is olyan népszerű. Úgy határolja el magát a művészek világában, hogy humoros, popkulturális ikonokat fest meg egy újragondolt kontextusban. Semmi absztrakt, vagy nehezebben emészthető:

csak azt akarja mutatni, ami ő maga, ami egyértelmű és konkrét, instant élménnyel szolgál.

Gyuriczának nem a technika, vagy a gyakorlat a fontos; önmagát szeretné kifejezni, olyan impulzusokat, amik belülről fakadnak, és hogy identitásából egy darabot át tudjon adni a vásznon keresztül másoknak.

Nagyon fiatalos a stílusa, vad színeket használ, de nem eltúlzott, vagy hivalkodó, így mindenképp megszerezné magának az ember ezeket a képeket, mert nagyon is jól mutatnának otthon egyediségükkel. Gyuricza pont ezt szeretné elérni, hogy újra „menő“ legyen a pop-art Kelet-Európában is.

Egyszerűen, és világosan fest, nincsenek túlzsúfolt képei; egyszerre csak egy problémára, helyzetre, ikonra koncentrál, és emeli ki a megszokott környezetéből.

Összemossa a már ikonikust a saját hozzáadott jelentésével. Például. Magritte „Ceci n’est pas une pipe.“ ikonikus jelmondata „Ceci n’est pas une banane“-ként szerepel Gyuricza Andy Warhol híres sárga banánját ábrázoló képe alatt, mint cím. Mi ez, ha nem humorteljesen mesteri? Az ember nevet rajta, hümmög egyet, mekkora ötlet, és máris, akarva, akaratlanul rajongója lesz a művésznek, és a stílusirányzatnak.

Egyedi humorral ábrázolja a filmvásznon ikonikussá vált szereplőket, behelyezve őket a modern társadalom mindennapjaiba. Darth Vader a 90-es évek hatalmas zenelejátszóját viszi a vállán; [When the empire is poppin‘, the rebels be droppin‘]. Szintén Star Wars témában, egy rohamosztagos öltönyben, avagy piros western csizmában áll piros esernyőt tartva a feje fölé, Tyler Durden a Harcosok klubjából a Facebookról tanít: [You are not, how many likes you get], sok Ponyvaregény szelet; Vincent és Jules fegyverek helyett virágokat fognak, a kép címe pedig a film elején elhangzó híres mondat Nyuszimuszi szájából – természetesen átalakítva –; [Any of you fucking pricks move, and I’ll flower every motherfucking last one of ya!].

Ezekből látszik, hogy Gyuricza ismerős, kultikus elemekkel dolgozik, és abból indul ki, hogy a befogadó társadalom érteni fogja, így nyugodtan hozzájuk nyúlhat és átalakíthatja a szereplőket, úgy, hogy már valami másra utaljanak.  Hiszen ezeket a filmeket mind láttuk, ezeket a mondatokat mind ismerjük, ezeket a csavarokat mind értjük. Mintha egy végtelen kört szeretne alkotni: ő utal valamire, az ismét valami másra, és így tovább. Ezzel egy

komplikált, de mégis egyszerűen megemészthető, tehát ilyen értelemben paradox művészetet képvisel, ami azért elgondolkozásra is késztet.

Például az Uniós zászló a csillagokkal, amiből egy lehullva fekszik a kék háttéren: Brexit. Gyuricza jól megragadja és ügyesen ábrázolja a modern társadalom alapvető, vagy legújabb problémáit. Minden képnél eszébe jut a nézőnek valami, belelát valami egészen mást, vagy többet, és igazából ez a képzőművészet egyik legfontosabb hatása; indítson el a nézőben valamit.

Gyuricza rendszeresen sorsol ki képeket megosztók, kommentelők között. Egyértemű, hogy számára a művészet nem megélhetési platform, hanem, ahogy ő is mondja, egy misszió, amiben a cél a művészet terjesztése.

Közösségi élménnyé változtatja a művészetet:

mert nem saját perspektívájából fest, olyan értelemben, hogy nem saját, egyéni benyomásokat, vagy alakokat tesz festészete tárgyává, hanem a társadalomban ismert és használt szimbólumokat, eseményeket, személyeket fest meg, amivel definiálható a jelenkor emberének történelme, gondolkodása, jelleme. Tehát minket, a mi jelenünket festi meg hol mellbevágóan, hol keserédesen nevettetve. És a művész talán pont azért tud ennyire közel férkőzni a kép nézőjéhez, mert az, a néző, saját magát látja a festmény által a világ humoros és szatirikus karikatúrájában.

Gyuricza portfóliója az Interneten.

Képek

1. [CHAOS CHAOS]

2. [WHEN THE EMPIRE IS POPPIN', THE REBELS ARE DROPPIN']

3. [ANY OF YOU FUCKING PRICKS MOVE, AND I'LL FLOWER EVERY MOTHERFUCKING LAST ONE OF YA!]
 
4. [NEVER CONFUSE EDUCATION WITH INTELLIGENCE]


KÉPZŐMŰVÉSZET a DRÓTon

ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 1.

 
Kétszáz alkotás szerepel a 63. Vásárhelyi Őszi Tárlaton, köztük a DRÓT által Szentendrén kiállított szombathelyi festőművészé, Mészáros Szabolcsé is! A hírre tekintettel Mészáros Szabolcs kiállítását 2016 szeptember 16-ig meghosszabbítjuk, amikor is Szarka Fedor Guido képeit fogjuk a művészek városában kiállítani. Részletek és a tárlatra beválogatott festményről kép itt. -
 

2016 július 29-én nyílt meg és már látogatható az első DRÓT-kiállítás Szentendrén, a festők városában. A kis kiállítások terveink szerint egymást fogják követni a Szerb utca 2 alatti Red Lion étterem előterében. A kiállítást lapunk főszerkesztője, Weiner Sennyey Tibor az alábbi esszével nyitotta meg. 

ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 2.

Bali-azúr és tengerifű zöld - Szarka Fedor Guido szentendrei kiállításának megnyitója

Festők és költők a legritkább esetben magyarázzák saját műveiket, pedig azért néha nem ártana pár szót szólni. Különösen, ha a versekről első pillantásra úgy tűnhet, mintha kiszakadtak volna közegükből, s valami ismeretlen világba kerültek. Pedig nem. Mit keres Szarka Fedor Guido festményei között Weiner Sennyey Tibor négy verse? Valójában csak hazatalálnak. Ott vannak most, ahová igazán tartoznak. Onnan közelítek az ő képei felé, ahonnan a legbiztosabban kapcsolódok: a verseim felől. -

ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 3.

A változás állandósága - Karsai Zsófia kerámia „képeiről”

A művészek, mondják, kész alkotásokat hívnak meg, olyanok, mint a kisrádió, befogják az adást és közvetítik. Néha recsegve, néha sisteregve, de valami jelet kapnak, s a művésznek semmi mást sem kell tennie, csak ezt a jelet a lehető legtisztábban tovább adnia. A befogadó pedig az, aki felé a jel irányul, aki nélkül mit sem ér az egész, akihez el kell jutnia az üzenetnek. Az üzenet néha nem több, mint, hogy állj meg. Semmi több. Állj meg. Csak ennyi. -

ÚJ FORRADALOM A MŰVÉSZETBEN 4.

A láthatatlan színek festője - Papageorgiu Andrea képeiről

Papageorgiu Andrea nem képeket fest, hanem a fényben úszó színeket festi. A fényben a színt, ami rejtőzik, titkolózik, elbújik előlünk. Fény- és színfestő nő ő.... A megszokás szépsége címmel nyílt kiállítása Papageorgiu Andreának a Lívia-villában Budapesten. A DRÓTon most elolvashatjátok Weiner Sennyey Tibor megnyitóbeszédét. -


Üveg által világosan + Szilágyi Csilla kiállítása a Croatica galériában + VIDEÓ

Milyen Szókratész bürökpohara? Mi az a vitrográfia? Belefér-e egy üvegtálba az egész univerzum? Milyen Amerikában horvát és magyar kettős identitással alkotni? Szilágyi Csilla vezetett körbe minket a budapesti Croatica központban rendezett kiállításán. Ha van tíz perced és csodálatos tárgyakat akarsz látni, akkor ezt a videót nézd meg! -

Van tíz perced fiatal, kortárs, magyar képzőművészek munkáira? Akkor ezt a videót látnod kell!

Szánj tíz percet a művészetre és gyere velünk - legalább virtuálisan - a fiatal, kortárs képzőművészek kiállítására, ahol az egyik alkotó Juhász Gergő vezet körbe, bemutatva társai és saját művészetét. Most bepillanthatsz a Magyar Képzőművészeti Egyetem 2016-ban diplomázó, képgrafika szakos hallgatóinak budapesti kiállításba. -

Anyának lenni művészet - Kiss Márta interjú

„A mai világban nincs megadva az anyaság kellő tisztelete” - mondta Kiss Márta festőművész, akinek március 26-án nyílik legközelebb kiállítása. De beszélt nekünk angyalokról és emberekről, festészetről és gyermekvállalásról, a kisgyermekes anyák helyzetéről és a vega konyháról.  -

A felcsúti pottyantós - Baranyai Levente képei elé

A csúti pottyantóst látjátok? Az nem az, hanem egy diktátor végbele, melybe mindenkit, aki elfogadja és hajbókol hozzá, sőt azokat is, akik kussolnak - egyébként különösen azokat: belepasszíroz. Végbélkúpok lesztek hamarosan mind, vagy, ami annál is rosszabb, biodíszlet ott, ahol egy nemzet tűnik el. - Baranyai Levente kiállítását ezzel az írással nyitotta meg a Hadik Kávéházban Weiner Sennyey Tibor. -

Az elszabadult vasgyerekekről

„…ez egy ilyen kollektív kölyök-tudatalatti…” - Freund Éva esszéje Rabóczky Judit új szobrairól. 

A tavasz festészete - KULTÚRPART 2015.

Megvolt ez a cseresznyevirágzás valamelyik távoli tavaszon, és szemlélted már hanyatt dőlve a lombokat így. Megvolt, de lefotózni nem lehet az ilyesmit, az nem idéz illatokat így sosem. Kontra Ágnes képeiről. -

Rabóczky Judit, a Királynő - Völgyi Tóth Zsuzsa írása

Nézzék, közelről csodálják a Királynőt. Nincs koronája, ellenben van öntudata. Tehetsége, remek művészete, finom érzéke. Ő Rabóczky Judit, a Királynő, akinek nem kell a Király. Völgyi Tóth Zsuzsa nyitotta meg a Fészekben Rabóczky Judit kiállítását azzal az írással, amit itt és most a DRÓTon olvashattok. -

Művészettel a környezetvédelemért – Bubla Éva és Lilli Tölp kiállítása Indiában

Az elmúlt hónapban tizenegy művész vett részt a nyugat-indiai Pune városában közös alkotói programon, köztük egy magyar is: Bubla Éva, aki észt alkotótársával, Lilli Tölppel a város természeti, ökológiai vonatkozásait vizsgálta és dolgozta fel alkotásaiban. A DRÓTon most leírást és néhány képet láthattok az indiai kiállításukról. -

Üvegköltemények szerzője + VIDEÓ

Nem csak kutyákról, nem csak irodalomról, nem csak üvegékszerekről beszélgettünk Czapáry Veronika író, költő, üvegművésszel és Sárfi Gabriella főkoordinátorral a Dumtsa Korzó Fesztiválon, Szentendrén.  -

Tornyokat építetek magyarok! - Szarka Fedor Guido képei a MÜSZIben + VIDEÓ

Szarka Fedor Guido T O R O N Y című kiállításán jártunk Művelődési Szinten. Interjút láthatnak az alkotóval és részleteket a megnyitóból. -

Videó és részletek a DRÓTon. - Mi az az āratī? - Látogatás Szarka Fedor Guido műtermében + VIDEÓ

Szarka Fedor Guido kiállítása április elsején nyílik a győri Esterházy-palotában. Műtermében látogattuk meg a művészt, ahol nem csak a most nyíló kiállításról, és az új képekről, hanem a rombolás és építés misztériumáról is beszélgettünk.

Ez az āratī! - Rácz Géza beszéde Szarka Fedor Guido kiállításának megnyitóján + VIDEÓ

Az emberiség számára három ajándék adatott meg. Az egyik a filozófia, a második a vallás és a harmadik a művészet. - mondta Rácz Géza, a Kagylókürt folyóirat főszerkesztője április elsején Győrben, a Rómer Flóris Múzeumban, ahol ezekkel a szavakkal nyitotta meg Szarka Fedor Guido nagyszabású kiállítását. A DRÓTos videónkon keresztül most meghallgathatjátok a megnyitóbeszédet és bepillanthattok a kiállításba, amely 2016. május 1-ig látogatható. -

Most vasárnap Győrben Szarka Fedor Guido kiállítását nem csupán megnézhetjük, de közelről is megismerkedhetünk a művész alkotómódszereivel, sőt ki is próbálhatjuk azokat. Az Āratī kiállítás megnyitóján is ott voltunk, meglátogattuk a műtermében Guidót, most pedig Zemlényi-Kovács Barnabás rövid elemzését közöljük a tárlatról, melyet május elsejéig lehet megtekinteni Győrben. Írás, részletek és művészet: a DRÓTon. Ha tetszett: add tovább! -

Mi a titka szimmetriának? - Szarka Fedor Guido SYMMETRICON c. kiállításának megnyitója.

Ezek a felismerések, ezek a kis szimmetriák vezethetnek a nagy szimmetriákhoz, akár a fraktálokig, sőt, a teremtésben levő szervező erő, a végtelen rend, az Örök Egy megértésig. Vagyis, amikor Szarka Fedor Guido symettriconokat alkot és állít elénk különböző technikákkal, akkor istenbizonyítékokat mutat fel. Nem mást tesz a képzőművészet eszközeivel, mint amiről Aquniói Szent Tamás beszél a quinque viae, vagyis az istenbizonyítás öt útja során, vagy amit mi tehetünk, amikor megforgatunk egy tobozt az orrunk előtt. Az organikus, élő formák, mint az arcok és a fák tükrözése egyszerre tudás és vallás, egyszerre szépség és bölcsesség, egyszerre asztrológia és ayurvéda, egyszerre Nakula és Sahadéva. -

 

DRÓTkonyha

Hogyan főzzünk spagettit? - Főzés Mészáros Szabolcs festőművésszel - DRÓTkonyha1.

Egyedülálló főzőműsort közvetít mától néha a DRÓT! Itt van végre a DRÓTkonyha! :) Milyen művészien főzni művészekkel? Milyen egy igazi spagetti, amit Mészáros Szabolcs festőművész készít nekünk szombathelyi műtermében? Miért fontos a víz és a táj? Miért jó ázó kocsikat festeni? Miért kell és hogyan lehet a paradicsom héját szakszerűen eltávolítani? A DRÓTkonyha első filmjéből kiderül. Ha tetszett: add tovább! :) -

Fogyasztható művészet - ehető képek és iható szavak - DRÓTkonyha2

Gyakran ér minket a kritika, hogy teljesen elszállt dolgokat is közlünk. Ezt  visszautasítjuk, és nagy örömmel ajánljuk figyelmetekbe a DRÓTkonyha második részét, amelyben megtekinthetitek Nagy Zsófia festőművész ehető képeit és meghallgathatjátok Dobai Bálint költő iható haikuit. Zabálni fogjátok! Vagy nem. Mindenesetre megköszönjük, ha megosztjátok :) -

 

 

 

 

  • Gyuricza Gergely
  • Szabó Eszter
  • pop-art
  • képzőművészet
  • Művészet